X

معرفی و رنگ های پودر بندکشی + کاربرد ها

02188033842 تلفن :
آشنایی با انواع پودر بندکشی
در این مقاله به طور مختصر با انواع پودر بندکشی آشنا می‌شوید. اگر می‌خواهید اطلاعات خوبی در این باره به دست آورید در ادامه همراه ما باشید
فروشگاه دکه
فروشگاه دکه

پودر بند کشی چیست؟

پس از چسباندن کاشی وسرامیک به بندکشی کاشی میرسیم. بندکشی خوب جلوه ای خوب به کاشی وسرامیک می دهد. استفاده از روش سنتی بر اثر گذشت زمان باعث فرورفتگی بندها میشد که این فرورفتگی محل تجمع میکروب و... بود. در این حالت اگر از ضدعفونی کننده ها استفاده می شد، به تدریج باعث میشد که لایه ای از این سطح برداشته شود و با ایجاد این وضعیت، نفوذ جرم بیشتر میشد. این نفوذ جرم به مرور زمان باعث تغییر رنگ کاشی مجاور هم میشد. به دلیل این معایب و مشکلات در روش سنتی کم کم روش جدید استفاده از پودر بند کشی رواج پیدا کرد. برای بندکشی کاشی و سرامیک از پودر بندکشی استفاده میشود. بیشتر زیبایی کاشی کاری به بندکشی آن است. پایه پودر بندکشی سیمان است و برای مصرف فقط به اضافه کردن آب نیاز دارد. پودرهای بندکشی را می توان از لحاظ مواد بکار رفته در آن دسته بندی کرد که هر کدوم از دسته ها خواص و کاربرد خاص خود را دارند. و در حوزه خاصی از ساخت وساز استفاده می شوند. ناگفته نماند که پودرهای بندکشی بر دو پایه ساخته شدند. پایه سیمان و پایه اپوکسی که نوع اپوکسی آن طرفداران بیشتری دارد.

پودر بند کشی

پودرهای بند کشی از لحاظ ماهیت

ماده تشکیل دهنده این پودر، نانو پلیمرها است. اصطلاح نانو به معنی اندازه بسیار کوچک دانه‌های پودر است. به دلیل ریزدانه بودن این نوع پودر، به خوبی می‌تواند درفاصله بین کاشی‌ها و مصالح جایگیری کند و بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ شود.

در ساختار این پودر مواد ضدباکتری به کار رفته است تا مانع از ایجاد و رشد باکتری و قارچ شود. به دلیل خاصیت آن بیشتر در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت این پودر در مقایسه با انواع دیگر پودرها بالاتر است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

گاهی اوقات میان پودر سفید به کاررفته و مصالح همخوانی رنگی وجود ندارد و برای زیباتر شدن کار نیاز است که پودر همرنگ مصالح مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در جاهایی که کاشی‌های طرح‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند یا زیبایی کار از اهمیت برخوردار است نیاز به این نوع پودر بیشتر حس می شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها پودرهای رنگی تولید کردند که زیبایی بیشتری به کار بدهد و رضایت مشتریان را بیشتر جلب کند.

ماده تشکیل‌دهنده این پودر رزین‌ها هستند. این پودر در ترکیب با آب ساختاری ضدآب پیدا می کند که بعد از سفت شدن از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می کند. همچنین در برابر سایش هم مقاوم هستند. این پودر از نظر قیمت نسبت به نمونه‌های دیگر ارزان‌تر است.

پودرهای بندکشی از لحاظ جنس
پودرها از لحاظ جنس به انواع مختلفی دسته‌بندی می شوند که هر نوع ویژگی‌ها و قابلیت های خاص خود را دارند که باید در فضای مناسب خود استفاده شوند.

  1. پودر بندکشی ضداسید : مواد به کار رفته شده در این پودر باعث شده که در برابر محیط‌های اسیدی و شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد. این پودر در مکان‌های صنعتی و شیمیایی به کار می‌رود.
  2. پودر بندکشی رنگی اصلاح شده با لاتکس : ساختار این پودر مانند پودرهای معمولی است که ساختار آن با استفاده از لاتکس اصلاح شده است. لاتکس ماده‌ای است که یاعث ایجاد خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری در فرذایند بندکشی می‌شود و پلیمری و شیری رنگ است.

انواع پودر بندکشی رنگی

رندگ بندی پودر بند کشی

مشخصات ظاهری و فیزیکی پودرها به راحتی قابل تغییر است چون از ترکیب سیمان سفید با سایر مواد شیمیایی درست شده‌اند. در پودرهای رنگی فقط رنگ پودر است که تغییر کرده و دارای تنوع زیادی است. به چند نمونه از این نوع پودرها در زیر اشاره شده است:

  1. پودر بندکشی سفید : از این پودر برای پرکردن درز کاشی و سرامیک‌های سفید رنگ استفاده می‌شود.
  2. پودر بندکشی سیاه : برای درزگیری و پرکردن ترک خوردگی سازه های بتنی از این پودر استفاده می‌شود.
  3. پودر بندکشی آبی : اکثرا برای بندکشی کاشی و سرامیک های بیمارستانی از این پودر استفاده می شود.
  4. پودر بندکشی قرمز : این پودر بیشتر مناسب کاشی‌های قهوه‌ای و قرمز است.
  5. پودر بندکشی اخرایی : این پودر بیشتر مناسب کاشی با رنگ‌های آجری و قهوه‌ای است.
  6. پودر بندکشی خاکستری : این پودر برای کاشی‌های طوسی و خاکستری رنگ مناسب است.

پودرهای بندکشی مصالح ساختمانی

بیشترین مصالحی که نیاز به بندکشی دارند آجر، کاشی وسرامیک و سنگ است. با توجه به محل استفاده از آنها، نیاز به پودر مخصوص هست. پودرها را می‌توان از این لحاظ هم دسته‌بندی کرد.

  • پودر بندکشی آجر

مواد تشکیل دهنده این پودر، سیمان و پودر سنگ است. اندازه دانه¬های این پودر درشت¬تر است و به دلیل استفاده از آن در فضای بیرونی ساختمان استحکام بالایی دارد. با توجه به ساختار این نوع پودر، از آن برای بندهایی با فاصله 6 تا 20 میلیمتر میتوان استفاده کرد.

  • پودر بندکشی کاشی وسرامیک

این پودر یکی از متنوع ترین و پیچیده‌ترین نوع پودر بندکشی است. به این نوع پودر مواد مختلفی از جمله لاتکس، اپوکسی و مواد رنگی اضافه می‌شود. دانه‌های این پودر بسیار ریز است و به خوبی در درزها جایگیری می‌شود. از ویژگی‌های آن مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، همخوانی با فضای داخلی و... می‌باشد.

  • پودر بندکشی سنگ

برای پرکردن فواصلی که بین سنگ‌ها وجود دارد از این پودر استفاده می‌شود. چون سنگ‌ها بیشتر در فضای خارجی ساختمان به کار می‌روند نیاز است که پودر بندکشی آن‌ها از استحکام بیشتری برخوردار باشد. دانه‌های این پودر از انواع دیگر درشت‌تر است و انعطاف زیادی ندارد.

مزایای پودر بند کشی

  • چسبندگی زیاد ایجاد می‌کند.
  • از نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند
  • درز و فاصله بین مصالح ساختمانی را پر می‌کند و از افتادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • در برابر ترک خوردگی مقاومت دارد
  • اجرای آسان و سریع و تمیزی در هنگام کار کاشی‌کاری
  • با استفاده از پودرهای رنگی زیبایی چشمگیری به محیط داده می‌شود.
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و از رشد قارچ و میکروب جلوگیری می‌کند.

روش مصرف پودر بند کشی

برای آماده کردن پودر به زمان زیادی نیاز نیست. معمولا هر بسته 25 کیلویی برای آماده شدن باید 3 دقیقه هم زده شود. هم زدن بیش از اندازه باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. چون این ماده خاصیت روان کنندگی دارد. قبل از شروع به کار دقت کنید که درزها تمیز باشند. پس از مطمئن شدن از این مرحله، پودر آماده شده را با کاردک پلاستیکی پخش کنید تا درزها به خوبی پر شوند.

کلام پایانی

در هنگام خرید لازم است تا با انواع پودر بندکشی آشنا باشید تا دچار مشکل و حتی ضرر و زیان نشوید. در این مقاله سعی کردیم تا به بیانی ساده این موضوع را برایتان توضیح دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوال کافیست با همکاران ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید