X

آموزش استفاده از چسب کاشی و سرامیک فروشگاه دکه

02188033842 تلفن :
نحوه استفاده از چسب کاشی
قبل از انجام هر پروژه ساختمانی لازم است تا با نحوه استفاده از چسب کاشی آشنا باشید. در این مقاله استفاده ازین مواد را به شما آموزش می‎‌دهیم.
فروشگاه دکه
فروشگاه دکه

با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن روش های جدید در ساخت و ساز،محصولات جدیدی به بازار عرضه شدند. یکی از این محصولات چسب کاشی است. به دلیل مزایای زیاد چسب کاشی و سرامیک از جمله هزینه پایینتر، چسبندگی بیشتر، ریخت وپاش و کثیف کاری کمتر، ضخامت کمتر، عدم نیاز به تخریب زیرکار، سرعت بیشتر، مقاومت در برابر رطوبت، استحکام در سال های بعد،مقاومت بیشتر در برابر لرزش و غیره استفاده از انواع آن مورد استقبال زیادی نسبت به روش-های قدیمی قرار گرفته است. از چسب کاشی همچنین می توان برای ترمیم کاشی وسرامیکهای آسیب دیده استفاده کرد. در هنگام نصب کاشی و سرامیک با استفاده از چسب کاشی باید به نکاتی توجه کرد که این نکات باعث بالا رفتن کیفیت کار می شود.

فهرست موضوعات


نحوه استفاده از چسب کاشی و سرامیک

در ابتدا باید توجه کرد که چسب در چه مکانی مورد استفاده قرار می گیرد تا دوام کار بیشتر شود. مرطوب یا خشک بودن ناحیه یا نصب برروی کاشی های قدیمی و... باید مدنظر قرار بگیرد. چسب کاشی به دو نوع دیواری و کف براساس محل استفاده تقسیم می شود. اصل بودن چسب هم از نکات مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. همچنین توصیه ها و نکاتی که برروی بسته بندی درج شده نیز باید حتما مورد توجه باشد. انجام کاشی کاری در دمای پایین باعث ایجاد مشکل می شود، پس قبل از شروع به کار دمای محیط را چک کنید.
همچنین سطح زیرکار باید عاری از روغن و کثیفی باشد و اگر کاشی وسرامیک جدید را می خواهید برروی کاشی قدیمی نصب کنید، باید برروی کاشی های قدیمی تراش ایجاد کنید تا با چسباندن کاشی جدید چسبندگی بیشتری پیدا کند. بعد چسب را با کاردک مخصوص حدود یک مترمربع به محل مورد نظر می کشیم سپس کاشی را با کمی فشار در محل موردنظر نصب می کنیم. بعد از این مرحله و گذشت چند ساعت بندکشی را انجام می دهیم. پس از گذشت 48 ساعت می توان از محل موردنظر استفاده کرد. میزان مصرف چسب به سطح زیرکار بستگی دارد که صاف یا ناصاف باشد. اما  در حالت عادی مقدار مصرف برای هر متر مربع، 3 کیلوگرم چسب است. اگر چسب با ضخامت بالا روی سطح مورد نظر پخش شود، باعث سرخوردن کاشی و دیر خشک شدن چسب می شود. پس انتخاب ضخامت صحیح برای زیرکار اهمیت دارد. اگر پس از پخش کردن چسب مدت زمانی گذشت و سرامیک را وصل نکردید و لایه سطحی چسب خشک شد، قبل از نصب کاشی مجددا کاردک¬کشی کنید. فراموش نکنید که غلظت چسب باید مناسب باشد و سفت نباشد. سفت بودن چسب باعث جداشدن کاشی می شود.

به سه روش می توان چسب را در زیرکار پخش کرد:

  1. با کاردک شانه ای زیرکار
  2. با کاردک قاشقی بر پشت کاشی وسرامیک
  3. روش ترکیبی
  4. روش قاشقی و ترکیبی زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که زیرکار خوب تراز نشده باشد و ابعاد کاشی و سرامیک بزرگ باشد.
  5. از روش شانه ای زمانی استفاده می¬شود که زیرکار به خوبی تراز و هم سطح شده باشد و سایز کاشی و سرامیک کوچک باشد.

کاشی هایی که با شانه مستقیم کار شوند در برابرضربه مقاوم هستند. اما کاشی های نصب شده با حرکات دایره ای به دلیل حبس هوا بین لایه چسب کاشی و ایجاد فضای خالی در زیر کاشی، باعث ترک خوردن و شکستن کاشی می شود. در هنگام استفاده از چسب کاشی، حتما از عینک و دستکش استفاده کنید. اگر چسب با چشم تماس پیدا کرد، حتما حداقل 15 دقیقه چشمان خود را با آب بشویید. اگر چسب با پوست شما تماس پیدا کرد، سریع آن را بشویید. بعد از پایان کار، چسب های ریخته شده روی سطح کاشی را تمیز کنید.

نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

این نوع چسب برپایه سیمان است که با آن می توان انواع کاشی وسرامیک را برروی بدنه و کف نصب کرد. همچنین امکان نصب برروی کاشی های قدیمی را به راحتی فراهم می¬کند و در برابر رطوبت هم مقاوم است و به دلیل داشتن این ویژگی می توان از آن در استخر، سونا و جکوزی برای چسباندن کاشی استفاده کرد. این چسب در دو رنگ سفید و طوسی موجود است. برای استفاده باید چسب پودری را با آب مخلوط کرد تا به صورت خمیری درآید و آماده استفاده شود. پس از به دست آمدن خمیری یکنواخت، حدود 15 دقیقه صبر کنید تا خواص شیمیایی آن ظاهر شود. پس آن را به وسیله کاردک شیاردار روی سطح مورد نظر پخش کنید و در آخر کاشی را روی چسب قرار دهید و اندکی فشار دهید تا کامل محکم شود.
توجه کنید که چسب آماده شده را در مدت زمان 30 دقیقه مصرف کنید زیرا با گذشت زمان بیشتر، کارایی و چسبندگی آن کمتر می شود و ازبین می رود.

نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری

چسب خمیری برپایه رزین های آکریلیکی و پودرهای معدنی است.این چسب به صورت آماده است و نیازی به ترکیب شدن با چیزی جهت آماده شدن ندارد. این چسب در برابر مواد نفتی، اسید و آب مقاوم است و برای استفاده برروی دیوارهای بتنی، گچی، سنگ نما و... مناسب است. در زمان مصرف چسب خمیری را با کاردک  شیاردار روی سطح پخش کنید و تا 20 دقیقه کاشی¬ها را در محل موردنظر نصب کنید. اگر زمان بیشتری طول بکشد لایه چسب سفت می¬شود و چسبندگی آن کمتر می¬شود. این چسب هم مانند نوع پودری پس از خشک شدن، در برابر آب غیرقابل نفوذ و از استحکام بالایی برخوردار است.

قبل از آشنایی با نحوه استفاده از چسب کاشی به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر سطح زیرکار سیمانی بود، آن را به وسیله آب از رطوبت اشباع کنید.
  • اگر سطح زیرکار گچی بود، سطح زیرکار را با پرایمر حداقل یک روز قبل از نصب بپوشانید تا دیوار عایق رطوبتی شود.
  • اگر زیرکار کاشی قدیمی باشد و بخواهید کاشی جدید را روی آن نصب کنید، باید سطح آن را با تیشه زخمی کنید.

نوع کاردک مورد نیاز در چسابندن کاشی

این ابزار برای ایجاد پستی و بلندی در سطح ملات ها و چسبیدن بهتر آن مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اندازه کاشی مورد استفاده باید از سایز مناسب کاردک نیز استفاده شود. کاردک یک سطح شیاردار و یک سطح صاف دارد که هرکدوم کارمخصوص خود را انجام می دهد. سطح صاف کاردک برای صاف کردن چسب روی سطح مورد نظر استفاده می شود. سطح شیاردار آن برای ایجاد پستی و بلندی روی چسب زیرکار مورد نیاز است ایجاد پستی و بلندی زیرکار بر روی چسب باعث ایجاد استحکام بین چسب و کاشی می شود.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به زبانی ساده نحوه استفاده از چسب کاشی را به شما آموزش دهیم تا در حین اجرا دچار مشکل نشوید. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با ما تماس گرفته و راهنمایی بخواهید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید