X

کاربرد چسب کاشی + آشنایی با چسب کاشی

02188033842 تلفن :
چسب کاشی چیست؟
چسب کاشی یکی از اصلی‌ترین لوازم برای کارهای ساختمانی است. در این مقاله به طور دقیق درباره آن به شما خواهیم گفت.
فروشگاه دکه
فروشگاه دکه

چسب کاشی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم صنعت ساختمانی برای نصب کاشی و سرامیک کف و بدنه دانست که امروزه مورد توجه و استفاده زیادی قرار گرفته و تا حد زیادی باعث منسوخ شدن روش‌های قدیمی شده است. فرمولاسیون این ماده فقط مناسب چسباندن کاشی و سرامیک است. قبل از استفاده از این نوع چسب کاشی کارها از ترکیب ماسه و سیمان  و پودر سنگ برای متصل کردن کاشی و سرامیک به کف و دیوار استفاده می‌کردند که این روش با معایبی همراه بود. کار با این ملات راحت نبود و به دلیل طولانی شدن مدت انجام کار، هزینه‌ها افزایش می‌یافت. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی چسب کاشی و انواع آن بپردازیم.

فهرست موضوعات



چسب کاشی چیست؟

برای قرار گرفتن کاشی‌ها به طور مستحکم در کنار یکدیگر استفاده می‌شود که دارای انواع مختلفی می‌باشد. تنوع چسب‌ها بر اساس نحوه ساخت و مواد تشکیل دهنده آن‌ها مشخص می‌شود. با توجه به ویژگی و مزایا و معایب هر کدام از انواع چسب‌ها در شرایط مختلف نوع خاصی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهمترین ویژگی‌های چسب کاشی می‌توان به قدرت چسبندگی، مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن، قابلیت ضد آب بودن، نحوه اجرای ساده، وزن سبک‌تر از ملات‌های قدیمی و صرفه اقتصادی آن اشاره کرد. همچنین از این چسب می‌توان برای نصب مجدد کاشی بر روی کاشی نیز استفاده کرد و نیازی به تخریب زیرکار نمی‌باشد.

انواع چسب کاشی

چسب کاشی با توجه به فرمول ساخت و مواد تشکیل دهنده آن به انواع مختلفی تقسیم می¬شود. هر کدام از چسب‌ها باید با توجه به شرایط  و مکان مورد نظر انتخاب شوند چون هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. لازم به یادآوری است که مهم‌ترین ویژگی که در انتخاب چسب باید مورد توجه قرار بگیرد دوام و استحکام آن می‌باشد. در زیر به اختصار انواع چسب کاشی توضیح داده شده است.

  • ملات نازک

این نوع چسب پودری شکل است که بر‌پایه ملات سیمان ساخته شده است و دارای قدرت چسبندگی و اتصال بسیار بالایی است که قادر به تحمل وزن ‌های بسیار زیاد است. همچنین می‌توان از آن در مکان‌های مرطوب هم استفاده کرد. نکته مثبت و مهمی که در این نوع از چسب وجود دارد این است که می‌توان متناسب با دکوراسیون ساختمان از رنگ‌های مختلف آن مثل خاکستری و سفید استفاده کرد.

  • پیش ترکیب شده

 این نوع چسب کاشی از ماده ای به نام بنه ساخته شده که ماده ای شیمیایی است. ولی از این نوع چسب تنها می‌توان در دیوار‌های خشک استفاده کرد.

  • چسب کاشی خمیری

این نوع از چسب کاشی بر پایه رزین‌های اکریلیکی و دیگر افزودنی‌های شیمیایی تولید می‌شود. از مزیت‌های اصلی این چسب می‌توان به توان استفاده در تمام سطوح داخلی و خارجی دیوارها، نصب سریع، وزن پایین آن و سهولت نصب آن اشاره کرد.

  • اپوکسی

این نوع چسب کاشی بر پایه رزین‌های اپوکسی ساخته شده که از آن می‌توان در مکان‌های مرطوب یا در دمای زیاد بهره برد. از نکات مثبت این نوع چسب می¬توان به مقاومت شیمیایی بالای آن اشاره کرد. این نوع چسب  دارای مقاومت و لرزه گیری بالایی می¬باشد و مناسب چسباندن نمای بیرونی ساختمان است.

مزایای استفاده از چسب کاشی چیست؟

برای کسانی که به ظاهر کار خود اهمیت می‌دهند استفاده از چسب کاشی توصیه می‌شود. سهولت اجرا در این روش یکی از نکات بارز و مثبت آن محسوب می‌شود که باعث کاهش زمان انجام کار می‌شود. همچنین در این روش فاصله بین کاشی‌ها کم می‌شود و امکان نفوذ آب به دلیل خواص چسب کم می¬شود و در نهایت باعث افزایش کیفیت می‌شود. از دیگه نکته مثبت این روش می‌توان به چسباندن کاشی‌ها حتی بر روی سطوح چوبی و کاشی‌های شیشه ای نیز اشاره کرد. استفاده از چسب همچنین باعث مقاومت بالا در برابر زلزله نیز می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از چسب کاشی می‌توان کم وزن بودن آن و قابل استفاده بودن در مناطق گرمسیر و سردسیر را نام برد.

مزیت استفاده از چسب نسبت به ملات سیمان

  • نیازی نیست که کاشی و سرامیک قبل از استفاده خیس شود.
  • چسبندگی چسب چند برابر بیشتر از ملات سیمان است.
  • ضخامت دیوار را نسبت به ملات سیمان کمتر افزایش می‌دهد.
  • بدون دانش کافی و تجربه فنی نیز می‌توان از چسب استفاده کرد
  • اجرای چسب نسبت به ملات نیاز به زمان کمتری دارد.
  • پس از اجرا نیاز به تمیزکاری ندارد و سطح کار را کثیف نمی‌کند.
  • به دلیل وزن کم نمی‌افتد و در هر مکان و زاویه ‌ای قابل اجرا است.
  • کاشی و سرامیک با ابعاد مختلف را می¬توان با آن به یکدیگر بند کرد
  • قابلیت عایق سازی سطوح
  • بهبود ظاهری کاشی‌کاری
  • با استفاده از چسب، امکان نصب مجدد کاشی برروی کاشی، کاشی برروی دیوار گچی، کاشی برروی دیوار سیمانی و... نیز وجود دارد.

روش نصب کاشی با چسب

رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از تماس با پوست و چشم در هنگام نصب کاشی با چسب دارای اهمیت است و در صورت تماس با چشم فوری با مقداری زیاد آب شسته شود. برای این کار ابتدا باید سطح زیر کار کاملا تمیز و صاف و تراز و بدون هرگونه رنگ و چربی باشد و بعد مساحتی به اندازه چند کاشی  به چسب آغشته شود و سپس کاشی‌ها چسبانده شود. در هنگام استفاه از چسب باید دقت شود که استفاده زیاد از آن باعث محکم‌تر شدن کاشی نمی‌شود و باید میزان مصرفی استاندارد باشد. همچنین برای اطمینان از استحکام نصب کاشی و سرامیک حتما از چسب‌های مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.

دو روش کاربرد چسب کاشی

روش اول اینکه سطحی را که ابتدا تمیز  و تراز و صاف شده با استفاده از ماله پوشش داده و بعد کاشی به سطح مورد نظر چسبانده شود.
روش دوم زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از کاشی و سرامیک با ابعاد بزرگ استفاده شود یا زمانی که به مقاومت بیشتری نیاز باشد. در این روش ابتدا زیر کار به روش اول آغشته شود و سپس پشت کاشی با لایه نازکی از چسب پوشانده شود.

طریقه نگهداری

مدت نگهداری از این محصول 1 سال در بسته بندی اولیه و بازنشده و به دور از رطوبت، نور مستقیم، یخ‌زدگی می‌باشد.

حرف آخر

در این مقاله با چسب کاشی و انواع آن آشنا شدید. حال اگر به دنبال نصب کاشی و سرامیک کف و بدنه با کیفیت و ظاهری تمیز و خوب و قیمت مناسب هستید حتما استفاده از چسب را فراموش نکنید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید